24: The end of an era!!

Jeg har akkurat sett serieavslutningen av 24 og er i skrivende stund altfor emosjonell til å komme med et ordentlig review av disse siste episodene. Men jeg vil benytte anledningen til å takke Fox for åtte år med fantastisk underholdende tv.

24 var et helt nytt og unikt konsept da det ble lansert og slo umiddelbart an verden over. Selv om man til tider kunne lure på om Jack og co var i besittelse av superkrefter som evnen til å fly, bevege seg i tid og rom eller lignende (for det er imponerende hvor langt man kommer i “små” byer som Los Angeles og New York på 5-10 minutter), så fant de frem et helt nytt virkemiddel man sjelden har sett brukt. Som Kiefer Sutherland/Jack Bauer så flott sier innledningsvis:

“Events occur in real time”

Alle sesongene har ikke vært like bra, fansen har til tider ergret seg grønn over mindre heldige storylines som eksempelvis Kim som ravet rundt i ørkenen i sesong 2 og senest med karakteren Dana Walsh i denne siste sesongen. Men slike irritasjoner til tross så har Jack Bauer blitt et ikon og en helt som få eller ingen i vår generasjon vil glemme.

Jack har nå kjempet seg gjennom en åttende dag fra helvete. Han har flere sår og skader enn hele bataljoner sammenlagt, han har vært fengslet, beskutt, på rømmen, hedret, opplevd store tap, personlige tragedier og ufattelig ondskap. Det raknet nesten for han på slutten, og hvem av oss kan vel egentlig klandre han for det? Men Jack vant gjennom en siste gang, selv om hans personlige frihet og sjansen for lykke og kjærlighet gikk tapt på veien.

Det ligger i kortene at vi antagelig ikke har sett det siste til Jack Bauer. Det spekuleres i at 24 vil bli tatt over på det store lerretet og skjer det så vil jeg straks innfinne meg i nærmeste kinosal.

Jeg må innrømme at tårene trillet avslutningsvis når Jack tar et emosjonelt farvel og takker sin mest trofaste venn og støttespiller gjennom seks sesonger. Chloe O’Brian er en venn vi alle kan ønske oss. Jeg håper vi får se henne igjen også.

Men i mellomtiden så velger jeg å se for meg Jack på en avsidesliggende tropisk øy, hvor han slapper av i en hengekøye med en veldig stor og læskende paraplydrink. Det har han jaggu meg fortjent!

Ting jeg ønsker meg fra eventuelle kommende filmer:

  • Chloe!
  • Cole Ortis – Jack og Cole var et bra team. Jeg kunne godt tenkt meg å se disse to i aksjon igjen.
  • Hva skjedde videre med Tony Almeida og historien fra sesong 7? Rene Walker mistet jobben pga dette men vi seere er fremdeles mer eller mindre i mørket… Tell me more!
  • Lykke for Jack… er vel å be om vel mye vil jeg tror. Jeg likte Jack og Rene sammen, men hva med en skikkelig avslutning på historien og forholdet til Audrey Reynes.
  • Jack being kick ass! Men det er han jo for det meste hele tiden, hehe.

24 har ila 192 episoder gitt oss ca 8256 minutter med kick ass underholdning over 8 sesonger. Og da har jeg ikke telt med tv-filmene. Etter episode s08e21, altså med 3 episoder igjen av serien, så hadde Jack Bauer drept totalt 260 personer.

About SerieFreak

Mona er en selverklært SerieFreak og har egen blogg som beviser det. Er 35 år, utdannet siviløkonom fra NHH og godt etablert i Tønsberg med mann og to barn. Skriver også for nettstedet Serienytt.no

No comments yet... Be the first to leave a reply!

Leave a Reply

