the wire

Serievurdering: The Wire

Som en selverklært anti-politiserie person, så er det bare å bøye seg i støvet og innrømme at en gang i blant så tar selv jeg feil. The Wire er noe så sjeldent som en genial tv-serie, kort fortalt en klassiker som jeg anbefaler på det sterkeste. Her er min vurdering av serien.

SERIENS HANDLING
The Wire er satt i Baltimore, USA – en by i raskt forfall. Politiet sliter virkelig med å få has på det stadig økende dopproblemet hvor gjenger hovedsakelig bestående av svarte mer eller mindre har overtatt hele bydeler.

Alle sesongene henger sammen, men fokuserer likevel på ulike aspekter ved Baltimore:

  • Sesong 1: Den illegale dophandelen
  • Sesong 2: Ulovligheter ved havneportene
  • Sesong 3: Bystyre og byråkrati/politikk
  • Sesong 4: Skolesystemet
  • Sesong 5: Avismedia

Serien har en imponerende lang rolleliste og de karakterene som er fremtredende i sesong 1 er ikke nødvendigvis de samme som dominerer i de øvrige sesongene. Men alle har viktige roller å spille og alt er vevd sammen på en imponerende måte.

Serien starter ved at Detective Jimmy McNulty klager over frifinnelsen av en av de antatte hovedmennene bak den illegale doptrafikken i byen, hvorpå dommeren klarer å tvinge frem opprettelsen av egen avdeling som skal jobbe for å avsløre dette. Indre krefter i politiet er ikke nødvendigvis for denne disponeringen av personell og det er ikke akkurat kremen som blir sendt hit. Samtidig som vi følger deres kamp mot legale begrensninger og politisk motstand, så blir vi også kjent med doplangerne slik at vi får historien sett fra begge sider.

SERIEFREAK MENER
Serien er kritikerrost opp i skyene,. Politifolk og gangstere har faktisk også gitt tommelen opp for dette er noe så unikt som en serie som er så nær virkeligheten man kan komme. Serieskaperne har begge erfaringer fra politi og gangstermiljøene og vet virkelig hva de snakker om. Skuespillerne er en blanding av proffe skuespillere, eks-kriminelle og rappere. Resultatet er en serie helt utenom det vanlige som umiddelbart fascinerte meg og sugde meg inn i en helt annen verden. En virkelige verden. I hvert fall i Amerika.

The Wire er ikke en serie som har vunnet mange priser, eller hatt de helt store seertallene. Likevel så fremheves den av mange som tidens

beste tv-serie. Her er noen aspekter ved serien som fascinerte meg:

  • Når man ser en episode av The Wire så føles det innledningsvis ut som man ser et knippe tilfeldige scener fra forskjellige folks liv. Hver for seg virker det relativt harmløse og mange ganger satt jeg igjen med en følelse av at ingenting egentlig hadde skjedd i episoden jeg nettopp så. Likevel hadde jeg ikke kjedet meg et sekund og to episoder senere eller kanskje tre sesonger senere så gikk plutselig lys opp og nye sammenhenger åpenbarte seg. Hvis ikke det er genialt så vet ikke jeg.
  • Hvor virkelig alt fremstod. Det er sjelden man i en hvilken som helst serie har tid til å dvele ved at en karakter for eksempel bruker tid på å gruble over noe. Man bruker “billige” virkemidler for å illustrere at tid har gått, men selve prosessen blir seerene spart for. I The Wire så får man i mange tilfeller hele scener hvor alt vi ser er en karakter som sitter, står, ligger – you name it -og tenker. Ikke et ord blir sagt. Og det er kraftfullt.
  • Jeg digger at vi blir like godt kjent med “the bad guys” som “the good guys”. Og etter som serien sklir frem så blir det temmelig åpenbart at det finnes good guys hos the bad guys og omvendt. Det er haugevis med politikk her, skremmende mye taktikkeri fra politiet sin side (det starter på toppen – men slikt sprer seg dessverre), mange skjebner og tonnevis av byråkrati og dårlige valg.
  • Serien har en sykt stor cast og det imponerer meg hvordan de klarer å holde styr på alle, og faktisk så er det overraskende få løse tråder ved serieslutt.

Dette er en serie som kanskje ikke fenger fra første minutt. Jeg anbefaler at du ser minst tre episoder før du eventuelt kaster inn håndkle. Det er mange personer her, så det tar litt tid å få oversikten. Jeg så dessuten serien uten norsk tekst, og spesielt doplangernes slang kan være vanskelig å få has på med en gang. Men jeg kom fort inn i det.

Dette er først og fremst en dramaserie hvor realisme står i fokus. Her finner du ingen actionfylte biljakter, fancy CSI-laboratorium eller annet stæsj. Serien er noen år gammel, så på enkelte punkter kan den virke litt gammeldags (lite fokus på internett feks, noe som ville vært svært naturlig i dag).

LIGNENDE SERIER
Om du liker The Wire, så vil jeg anta at du også vil like Southland og den nye politiserien The Chicago Code som akkurat hadde premiere. Jeg har ikke sett serien The Shield, men har hørt mye bra om den også. Mulig den er i samme gate.

About SerieFreak

Mona er en selverklært SerieFreak og har egen blogg som beviser det. Er 35 år, utdannet siviløkonom fra NHH og godt etablert i Tønsberg med mann og to barn. Skriver også for nettstedet Serienytt.no

No comments yet... Be the first to leave a reply!

Leave a Reply

