Nikita: Seriepremiere-mitt førsteinntrykk + promos epi 1.02

Da har jeg også sett pilotepisoden av Nikita – den nye spenningserien fra The CW. Vi møter Nikita, som ble rekruttert til en hemmelig enhet kalt Division hvis oppgave er å finne unge mennesker uten familiebånd og med ingenting å tape, for så å trene dem opp til å bli superspioner/snikskyttere.

Nikita var en av de beste og holdt på i 3 år. Men så for tre år siden rømte hun etter at Division drepte mannen hun var forelsket i. Hun har holdt seg i skjul frem til nå, men nå ønsker hun å ødelegge enheten en gang for alle.

Parallelt med at vi blir kjent med Nikita som jobber fra utsiden og innover, så får vi også innblikk i Division sett fra innsiden. Både gjennom karakerer som Michael, som er en slags handler og som i sin tid også trente opp Nikita, men også lederen Percy og kvinnen som lærer de uslipte diamantene manerer, Amanda. I tillegg møter vi nye “rekrutter”, nærmere bestemt Alex, som vi innledningsvis ser blir tatt for ran hvor en blir skutt. De faker hennes død og sender henne til Division. Her møter hun Thom som har vært der ett år og er klar for sitt første oppdrag og Eden, som har vært der 2 måneder og ser ut til å digge det hele.

I første episode så gjør Nikita sitt beste for å la Division vite at hun er på jakt etter dem ved å stikke kjepper i hjulene for et av “oppdragene” deres. Vi finner også ut at hun og Michael har en fortid som antagelig ikke er helt ukomplisert.

Jeg velger å ikke gå mer i detalj for ikke å ødelegge opplevelsen for de som eventuelt måtte ønske å se serien. Den har en lovende begynnelse og jeg kommer utvilsomt til å følge den fremover for å se hvor det vil bære og om det kan holde over tid.

Her er to promoer for episode 1.02:

About SerieFreak

Mona er en selverklært SerieFreak og har egen blogg som beviser det. Er 35 år, utdannet siviløkonom fra NHH og godt etablert i Tønsberg med mann og to barn. Skriver også for nettstedet Serienytt.no

2 Responses to “Nikita: Seriepremiere-mitt førsteinntrykk + promos epi 1.02”

  1. Jeg synes piloten var knall! Ikke verdens sterkeste plott, men bra castet og masse deilig action!🙂

    • Plottet er som du sier noe forutsigbar (bortsett fra tvisten på slutten som jeg ikke forventet… vanligvis er jeg god til å spotte slike ting, men var tydeligvis slapp i hodet da jeg så denne, hehe).

      Jeg syns det er deilig med serier som ikke prøver å være noe mer enn det de er – og dette er et slikt tilfelle føler jeg. God action, god casting som du sier, noe keitete dialog til tider men underholdende til tusen🙂

Leave a Reply

