The Event: Review og promo epi 1.02

The Event er ny serie fra NBC som jeg har skrevet om tidligere. Dette er en ambisiøs serie som lover action, drama, konspirasjon og mysterier. Samtidig så lover de å være “fast paced” dvs at de ikke skal dra ut historiene unødig lenge, men gi seerne svar på ting innen rimelig tid, samtidig som de selvsagt serverer nye gåter og spørsmål.

Jeg har nå sett pilotepisoden av The Event og førsteinntrykket er bra. Men. For det er et men her. For selv om pilotepisoden er spennende, actionfylt og gjør en god jobb i å gjøre oss nysgjerrige nok til at nok svært mange velger å følge med også neste gang, så er jeg langt i fra like “blown away” som feks etter pilotepisoden av Lost. Men, det er mulig at jeg her har lagt lista håpløst høyt i utgangspunktet. For da jeg så første episode av Lost, så var jeg heller ikke så bortskjemt med å ha sett mange serier, og når noe så episk og filmaktig viste seg på skjermen så gjorde det nok varig inntrykk.

Men The Event starter bra og jeg vil absolutt fortsette å se på serien. I første episode så er det i hovedsak tre storylines sett fra tre ulike karakterer vi følger, og som etterhvert selvsagt viser seg å henge svært tett sammen. Episoden veksler mellom nåtid og flashbacks, men dette er ikke spesielt forvirrende syns jeg.

Å gjenfortelle episoden blir svært komplekst, så jeg velger å gi noen stikkord per karakter vi følger:

Sean Walker: En vanlig fyr som vi møter i det han og kjæresten forbereder et cruise. Vi møter hennes familie; mor, far og lillesøster på 7 år. Sean er old school og spør faren (spilt av Scott Patterson som spilte Luke i Gilmore Girls) om tillatelse til å fri. Det får han. Vi får inntrykk av at familien til kjæresten er svært tett knyttet til hverandre, og de ringer henne ved flere anledninger under reisen.

Frieriet han har planlagt blir avbrutt da en av medpassasjerene har falt i vannet utenfor en klippe og kjæresten hennes er forhindret i å hoppe etter pga en brukket arm. Sean kaster seg uti og redder henne og de tilbringer dagen med paret som virker å være litt vel “party”. Kjæresten til Sean blir litt vel full og dagen etter så velger hun å bli igjen på båten i stedet for å være med å snorkle. Når Sean kommer tilbake virker ikke nøkkelen til rommet og hun åpner ikke døren. I respesjonen har de registrert en annen gjest på rommet deres og har ingen reservasjon på dem i det hele tatt. Han får komme inn på rommet, prøver å ringe kjæresten og får melding om at nummeret ikke er i bruk. Han stikker av fra sikkerhetsvaktene.

Deretter gjøres et hopp i tid og neste gang vi møter Sean så er han på et fly hvor han like før avgang drar frem et våpen og prøver å komme seg inn til piloten, men der er døren låst, så flyet kommer av gårde. Piloten viser seg å være hans kommende svigerfar.

Simon Lee: Vi møter Simon i åpningssekvensen hvor han desperat prøver å stoppet fly fra å ta av. Han er på telefon med tårnet og ringer inn en bombetrussel i håp om å hindre det i å ta av. Han kappkjører med det på rullebanen, men uten hell. Flyet kommer seg av gårde.

Neste gang vi møter Simon er i et flashback flere måneder tidligere og vi er i Alaska. Han er i en eller annen militær bygning og prater med en dame vi senere finner ut at heter Sophia. Samtalen er kryptisk, men går ut på at ting er satt i bevegelse og at det nå er en ny president på plass som kanskje kan være til hjelp. Simon påpeker at presidentene ikke vet om dem, og Sophia hinter til at hun tror denne er annerledes og håper at Simon kan bidra til at infoen kommer frem til han. Vi får vite at Simon er hennes beste link til verden utenfor og lurer på om hun kan stole på han. Simon nikker. Sophia blir deretter ført bort i håndjern.

President Martinez: Det er en ny president i USA spilt av Blair Underwood, og han får på mystisk vis tilgang til dokumenter som avslører en hemmelig avdeling i Alaska hvor “fanger” blir holdt innesperret. Dette gjøres etter sigende for å trygge rikets sikkerhet uten at vi får vite hvorfor. Presidenten vil gjerne møte dem, og drar til Alaska. Der får han møte lederen av fangene, som heter Sophia.

Vi hopper igjen i tid og nesten gang vi møter presidenten så er det like før en pressekonferanse hvor han skal fortelle verden om disse fangene. Sophia er der, han spør om hun er klar. Hun sier at de har vært klar lenge. vi vet fremdeles ikke hvem “de” er. Men før pressekonferansen kommer i gang, så får de melding om en trussel… Flyet Sean prøver å stoppe er på kræsjkurs med stedet de befinner seg…

Like før flyet når målet, så kommer en slags elektrisk sky-sak og mer eller mindre svelger hele flyet og det forsvinner fra himmelen. Sjokkslagne står vitnene, inkludert presidenten igjen. Sophia smiler kryptisk og sier “De reddet oss”. Presidenten vil vite hvem som reddet dem og hun sier. “Herr president, jeg har ikke fortalt deg alt.”

Som sagt, så er dette mer enn nok for at jeg kommer tilbake neste uke. Men den helt store WOW-følelsen skyllet heller ikke over meg, men serien har uten tvil potensial. Jeg har en litt ekkel følelse av at dette kan bli årets Flashforward, men jeg syns The Event startet vesentlig sterkere enn Flashforward i fjor.

Her er promo for neste ukes episode:

Her er link til fem sneak peeks

About SerieFreak

Mona er en selverklært SerieFreak og har egen blogg som beviser det. Er 35 år, utdannet siviløkonom fra NHH og godt etablert i Tønsberg med mann og to barn. Skriver også for nettstedet Serienytt.no

2 Responses to “The Event: Review og promo epi 1.02”

1. Etter å ha sett pilotepisoden ønsker også jeg å se mer av dette. Fallhøyden vil nødvendigvis være stor for en slik serie, det blir det alltid når det er snakk om mystikk og konspirasjoner. Men man må våge å satse for å lage noe bra, og til nå ser det jo bra ut!🙂 Vi får håpe at de klarer det de har lovet, altså å holde tempoet oppe og ikke dvele for mye med historiene.

Jeg tuner i hvert fall inn neste uke!

• Da er vi to enige i hvert fall🙂 La oss komme tilbake etter neste episode og si hva vi synes da🙂 Jeg er superspendt på om denne klarer å holde nivået de neste par-tre episodene. Det er da mye avgjøres mht suksess/fiasko…

//SF