Better with you: Review + sneak peek

Better with you (tidligere tittel var Better together, så det er en feil i kategorien min…) er ny halvtimes-komedie (som faktisk bare er 20 min…) fra ABC. Jeg må innrømme at jeg i det fleste tilfeller foretrekker 40 min/60 min seriene, men innimellom så støter jeg på komedier jeg liker. Friends selvsagt, How I Met Your Mother (selv om jeg er en sesong bak nå) og Community er eksempler. Så spørsmålet er altså om jeg fremover vil føye Better with you inn i denne noe korte rekken?

Serien handler om to søstre som er som natt og dag. Den eldste har vært sammen med kjæresten/samboeren Ben i 9 år, og de er ikke gift fordi samboerskap er “a valid life choice”. Akkurat det uttrykket blir en løpende vits gjennom pilotepisoden, og det var artig de to første gangene. Etter det så ble det for meg i overkant påtatt og et tynt komediepoeng. Vi får inntrykk av at hun er litt uptight, jobber som advokat, har full kontroll og generelt misliker endring og spontanitet.

Den yngre søsteren derimot lever et mer omflakkende liv og har hatt mange forhold, men ingen av noe varig karakter eller som foreldrene har likt. Serien starter med at hun introduserer sin nye flamme som hun har vært sammen med i syv og en halv uke. Han er ikke en direkte sylskarp kniv, har ikke det vi kan kalle respektabel karriere, men en viss, litt uflidd sjarm likevel. Dagen etter at han er introdusert, så tropper han opp hos søster1 for å få tips til hvordan han kan fri til søster2. Hun syns det er en insane ide og prøver å stoppe han, uten å lykkes. De satser derfor på at foreldrene vil mislike han på samme måte som han har mislikt alle andre. Ting går ikke som planlagt når det viser seg at foreldrene er så utsultet på bryllup at de blir fra seg av begeistring. Og selv ikke når det kommer for en dag at søster2 er gravid blir de sure. Tvert imot.

Episoden har enkelte fornøyelige scener, men jeg personlig ble ikke revet med. Jeg kan ikke helt sette fingeren på det, men det føles litt oppbrukt og uoriginalt og det er få av karakterene jeg klarer å engasjere meg i. Jeg syns søster2 er passe kooky, og kjæresten innimellom passe sjarmerende, men om de absolutt ønsket en litt uortodoks karakter, så burde de heller gitt han en mer karakteristisk særhet enn bare smådum og smålat.

Foreldrene syns faktisk jeg er det mest artige. Kurt Fueller er en dyktig skuespiller (sist sett som engel i Supernatural) og Debra Jo Rupp (That 70s Show) er alltid herlig rar. “Valid life choice-paret” var bare kjedelig.

Så svaret på spørsmålet om jeg kommer til å fortsette å se på denne serien er, nei. I hvert fall ikke nå, men kanskje jeg velger å ta opp tråden igjen i løpet av sendepausene som feks juleferie eller sommerferie. Men for all del, dette er en serie som leverer helt på det jevne🙂

Her er link til et sneak peek fra pilotepisoden.

About SerieFreak

Mona er en selverklært SerieFreak og har egen blogg som beviser det. Er 35 år, utdannet siviløkonom fra NHH og godt etablert i Tønsberg med mann og to barn. Skriver også for nettstedet Serienytt.no