The Walking Dead: Plukket opp for sesong 2 + mine tanker

Etter kun to viste episoder, så er zombie-serien The Walking Dead, som hadde premiere forrige søndag på selveste Halloween, plukket opp for sesong 2. Totalt 13 episoder er bestilt i runde to.

Serien hadde en utrolig bra premiere med høye seertall og gode kritikker. Serien har allerede hatt premiere i 120 land i Europa, Latin-Amerika, Asia og Midtøsten, med samme strålende resultat.

The dead has spread…

Har du sett The Walking Dead? Jeg har sett premieren og episode to er i ferd med å lagre seg pent på pcen mens jeg skriver dette. Jeg syns premieren var solid tv som klarte å skape en uhyggelig og uvirkelig atmosfære. Zombiene er direkte gufne, men det skumleste for meg var heller å se den tomme, ødelagte verden og hvor alene man plutselig føler seg.

Jeg tror The Walking Dead først og fremst vil bli en serie om menneskene som overlever, og forsøker å overleve i en post-apokalyptisk verden som på få uker har blitt kastet tilbake til pre-industrialiserte tilstander. Hvordan klarer menneskene av i dag seg når infrastrukturen, systemene og reglene vi tar for gitt plutselig blir borte. Zombiene blir et virkemiddel i historien, og ikke hele historien. I hvert fall så håper jeg det🙂

Selv om premissene er annerledes, så ble jeg likevel minnet om en annen serie fra et par år tilbake hvor mennesker også ble stilt ovenfor samme utfordring – hvordan overleve og skape et nytt samfunn når omverden bryter sammen? Serien jeg tenker på er Jericho og da var det atombomber som ødela, ikke zombie-bakterier..

For å oppsummer, så vil jeg, basert på pilotepisoden, anbefale å gi The Walking Dead en sjanse. Og skulle du være keen på en serie som er avsluttet, så hvorfor ikke prøve Jericho? 2 sesong (1 sesong 22 episoder, 2.sesong 7 episoder)🙂

About SerieFreak

Mona er en selverklært SerieFreak og har egen blogg som beviser det. Er 35 år, utdannet siviløkonom fra NHH og godt etablert i Tønsberg med mann og to barn. Skriver også for nettstedet Serienytt.no

Trackbacks/Pingbacks

  1. Awakening: Potensiell ny zombie-serie | SerieFreak - January 29, 2011

    […] The Walking Dead har gjort det utrolig bra, både med tanke på kritikker og seertall. I tillegg så vet vi at det jobbes med en serie med tittelen Zombies & Vampires. Og nå altså den siste i rekkene – Awakening. […]

Leave a Reply

