Harry Potter and The Deathly Hallows Part 1 – WOW!!!

Har akkurat snublet inn døren etter å ha sett midnattpremieren av Harry Potter and The Deathly Hallows. Må opp tidlig i morgen for å kjøre eldstemann til sykehuset for å fjerne gips og pinner i armen, så har ikke tid til verdens lengste review akkurat nå. Men tenkte jeg skulle skrible ned førsteinntrykket.

Og det oppsummeres best slik: WOW!!!!

Harry Potter filmene har etter mitt syn blitt bedre og bedre, men hvor enn mye jeg elsker bøkene, så har jeg aldri med hånden på hjertet kunne si at de har vært de beste filmene jeg har sett. Denne filmen derimot skrenser rett inn på topplisten, no doubt!

Som mange tidligere reviews av filmen har nevnt, så er dette en film som er roligere, mer stille enn vi er vandt til. Mye skyldes selvsagt stemningen som reflekterer boken på en superb måte, og det underbygger frustrasjonen og tiden det tar for trioen til å komme i gang med denne episke oppgaven de står ovenfor. Men det faktum at de har delt opp boken i to deler gjør at vi for en gangs skyld har tid til å dvele over detaljene, og dette må da være den filmen som har vært mest tro til oppbygningen i boken. I tidligere filmer har vi sett kreative stunts for å få fortgang og forklare ting på en kjapp måte. Det har ikke alltid vært like heldig i mine øyne.

Dette er en film med Harry, Hermione og Ron i hovedfokus og disse tre skuespillerne får virkelig tid til å brilliere. Jeg har alltid vært begeistret for Rupert Grint, mye på grunn av hans utrolige komiske timing men nå innrømme at jeg synes han er vel så bra i denne filmen, hvor han for en gang skyld ikke er redusert til “comic relief”. Og jeg visste jo han kan – bare se filmer som Driving Lesson og Cherrybomb. Daniel Radcliffe har jeg til tider synes vært noe platt, men i forrige film fikk han nye stjerner i boka mi, og han fortsetter her. Hans beste Harry så langt. Og Emma Watson – i tidligere år spilte du mer med øyenbrynene enn noe annet. Nå er du Hermione.

Ser at Vg gir den en skuffende firer. Nuh vel, hver sin smak.

Skal jeg se denne igjen? Hell yes! Skal du se den? Absolutt!!! Har du sett den?? Hva syns du???

About SerieFreak

Mona er en selverklært SerieFreak og har egen blogg som beviser det. Er 35 år, utdannet siviløkonom fra NHH og godt etablert i Tønsberg med mann og to barn. Skriver også for nettstedet Serienytt.no

No comments yet... Be the first to leave a reply!

Leave a Reply

