Sons of Anarchy: Hva kan vi forvente i sesong 4?

 

 

 

Sons of Anarchy sesongfinale ble vist tirsdag kveld og for en fantastisk episode det var. Ser vi på hele sesongen under ett, så er nok dette den svakeste av de tre og har måttet tåle en del kritikk, spesielt pga lavere tempo enn vi er vandt til, hele storylinen med Abel som ble kidnappet og oppholdet i Irland. Personlig synes koste jeg meg med hver eneste episode denne sesongen også, så dårlig vil jeg ikke karakterisere den som. Men også jeg vil plassere den sist i rangering av sesongene så langt.

Serieskaper Kurt Sutter har registrert kritikken underveis, og adresserte det i et åpent brev til fansen etter sesongfinalen. Han forteller der at sesongen ble akkurat slik han hadde sett for seg, og at Irland-aspektet har en viktig rolle, spesielt i forhold til Jax og hans videre utvikling. Og scenen er nå utvilsomt satt for mange og spennende nye utfordringer for våre MC-venner.

Les også min anbefaling og nærmere beskrivelse av serien her.

Her følger utdrag fra intervju med Kurt Sutter om hva vi kan forvente oss i neste sesong. Inneholder spoilers!

Hva vil du at folk skal sitte igjen med fra finalen om at Jax vil handle annerledes enn faren, John, gjorde?
Jax fant ut at hele John sitt liv var i bunn og grunn en løgn og at han hadde planer om å forlate det og stikke av fra MC-livet. Faren planla å dra fra Gemma og i tillegg hadde han en datter med en annen kvinne. Han var rett og slett ikke en like sterk mann som Jax hadde forestilt seg.

Jax vil nok ikke rømme fra ting, han er trofast mot Tara, og han leter heller ikke etter noe annet og bedre utenfor MC-livet. Åpenbart gjør valgene hans at han forankrer seg dypere i klubben. Han har distansert seg fra forestillingen om å prøve å endre ting. På mange måter er han i ferd med å bli mer lik moren, Gemma.

Kan vi anta at sesong 4 vil starte omtrent 14 måneder etter at sesong 3 sluttet?
Det vil uten tvil være et gap i tid. Jeg har ikke bestemt om vi skal starte med dem i fengsel og at det kommer ut, eller at de allerede er ute, men vi skal ikke tilbringe halvparten av sesongen i fengselet.

Hvordan vil Charming være om 14 måneder?
Det vil være en annerledes Charming. Det er en ny borgermester og ny sheriff. Det nye årtusenet vil omsider havne på døra hos SAMCRO. Det vil bli interessant, for denne nye virkeligheten vil også påvirke livene deres. Våpenhandelen vil være større pga avtalen med irene, så de vil oppgradere, men alt annet rundt dem vil også endres. Charming har vært litt i bakevja, og nå omsider vil vi se en endring der og hvordan de takler det. Vil de prøve å bremse det eller omfavne det. Og hva skjer med de store fiskene, når dammen deres blir enda større?

Klubben har slitt økonomisk. Vil vi se bedre sider med den nye våpen-dealen?
Ja. De har hatt en tøff tid, helt siden Abel ble født. De har hatt mange advokatregninger og diverse dealer som har falt gjennom. Men som Clay sa til Gemma i finalen, avtalen med irene er en mulighet til å avslutte stort.

Vil Kozik fortsatt være der neste sesong?
Jeg digger Kenny Johnson som spiller Kozik, og jeg liker karakteren, men en av grunne til at jeg ikke stemte han inn i Klubben (Tig blokket han to ganger), var at jeg ville ha det litt opp i luften. Jeg syns det ville være for enkelt om de hadde en så dyptgående konflikt som plutselig bare ble borte. Og fordi vi tilbrakte såpass borte fra kjernekarakterer denne sesongen, så vil jeg virkelig finne noen gode historier for gutta våre. Og Kenny er en så bra skuespiller at jeg ikke vil kaste han bort på småscener i et par, tre episoder. Hvis jeg kan bruke hann, så vil jeg at det er en god historie, og ikke bare ha han som en av gutta i bakgrunnen som kjører sykkel.

Og mens vi er inne på det: David LaBrava som spiller Happy… Han er perfekt som taus muskelbunt, men hva er hans rolle og hvordan avgjør du når han skal ha replikker. Jeg mener ikke dette på en nedlatende eller tullete måte, men med tanke på karakteren så synes jeg at en liten dose Happy i slengen er akkurat passe. For mye vil være overveldende. Det øyeblikket i torturscenen hvor alle synes det er forferdelig mens han smiler som en 4-åring, det er alt du trenger. Happy er litt psykopat og jeg vil ikke at det skal bli for klisje eller stereotypt. Men han vil absolutt være tilstede. Jeg tror han vil være i 9 eller 10 episoder neste år.

Og hva med de nye Prospects? Vil de fortsatt henge rundt som håpefulle rekrutter? Hehe, de to er egentlig svært usannsynlige valg for klubben.  Men det er min erfaring fra denne verden at det faktisk er personer som aldri helt passet inn andre steder som søker seg til feks MC-klubber. Derfor digger jeg disse to som spiller de nye Prospects. De er morsomme uten at vi trenger å bry oss så mye med dem, og jeg tror nok de fortsatt vil være der. Om de vil bli rekruttert inn som fullverdige medlemmer er en annen sak, det får tiden vise.

Og vil Dayton Callie (Uncer) være tilbake neste sesong?
Å ja da, utvilsomt.

Vi fikk en bråte nye gjenger introdusert denne sesongen. The Irish Kings (IRA) er som en gjeng, og i tillegg Grim Bastards og Calavares. Vil du fortsette å utvide universet med flere gjenger?
Kanskje. Jeg vet ikke om vi vil se flere MC-klubber neste år, men som regel er det slik at etter et par sesonger, så blir vi “lei” av de eksisterende og så introduserer man nye. Men jeg tror noen av de vi har stiftet bekjentskap med vil være med videre. The Hell’s Angels har et forhold klubben East Bay Dragons i Oakland, som er en klubb med bare svarte medlemmer. Dette inspirerte forhold mellom Sons og Grim Bastards. Det er snodig ting, disse gammeldagse reglen i MC-klubber hvor du kan være alle raser utenom svart. Men likevel så kan du ha gode forhold eller vennskap om du vil, men klubber som bare har svarte medlemmer. De kommer godt overens og samarbeider, så denne segregasjonen er akseptert på et nivå (medlemskap), men overses på andre (vennskap). Det er en veldig fascinerende dynamikk.

Er det sant at Lenny the Pimp er en av the Firts Nine grunnleggerne av klubben? Vil vi se mer til han?
Mulig. Vi fikk Sonny Barger [en legendarisk faktisk medlem av member of Hell’s Angels] til å spille Lenny, noe som var gøy og han gjorde en super jobb. Hvis det passer inn i historiene vi vil fortelle, så kan vi nok få han tilbake. Og ja, Lenny var en del av de første ni. De eneste gjenlevende fra First Nine er Clay (Ron Perlman), Piney (William Lucking) and Lenny.

About SerieFreak

Mona er en selverklært SerieFreak og har egen blogg som beviser det. Er 35 år, utdannet siviløkonom fra NHH og godt etablert i Tønsberg med mann og to barn. Skriver også for nettstedet Serienytt.no

No comments yet... Be the first to leave a reply!

Leave a Reply

