Bones: Episode 6.09 “The Doctor in the photo” – review

I en hektisk hverdag er det ikke så ofte jeg tar meg tid til å faktisk skrive en “anmeldelse” av enkeltepisoder, selv om jeg veldig gjerne skulle gjort det. Men etter å ha sett Bones episode 6.09 “The Doctor in the Photo” så må jeg bare🙂

Jeg skal ærlig innrømme at jeg virkelig koste meg med Bones de 3-4 første sesongene. Det å være tilskuer til Booth og Brennan sin høyst uvanlige duo var morsomt, underholdende og rørte ved hjerterøttene titt og ofte. Karakterene var engasjerende, og det var virkelig fascinerende å se dem utforske og bli kjent med hverandre, enda så totalt ulike de var i ett og alt.

Jeg må også innrømme at jeg synes mysteriene og etterforskningen var hakket hvassere i tidligere sesonger. Jeg er en av dem som faktisk foretrekker en rød tråd gjennom serier, også utover det rent personlige, og vi hadde flere minneverdige seriemordere, noe vi ikke har sett så mye av den sisten tiden. Men ryktene skal ha det til at en snikskytter dukker opp i andre halvdel av denne sesongen.

Utålmodige fans.

Jeg har full forståelse for at serieskaperne ønsker å trekke ut skal-skal ikke faktoren mellom Booth og Brennan. Flere serier har tidligere brent seg på å føre hovedkarakterne sammen for tidlig og kjemi har forsvunnet eller blitt vesentlig endret. Men i Bones, så føler jeg (og mange med meg) at de har tøyd strikken for langt i andre retning. Og tullete stories, som det alternative universet hvor Jeffersonian var en nattklubb og Booth og Brennan gift, var direkte idiotisk. Spesielt når det viste seg å være en hjernesvulst-trigget drøm hos Booth.

I forrige sesong så kom alt ut og Booth og Brennan adresserte tiltrekningen dem i mellom i seriens episode nr 100, bare for å la Brennan avslå og ikke ta risikoen. Som et resultat har vi fått Booth som totalt er forelsket i nye kjæresten, og Brennan som er mer fraværende og logisk enn noen gang.

A giant step for Brennan

Episode 6.09 er Brennan sin store “wake-up call”. Hele episoden er satt i hennes perspektiv, og det er en frisk og ny vri på ting som jeg syns fungerte perfekt. Vi innleder episoden med et klinisk blikk på hvordan Brennan med kirurgisk presisjon forbereder et perfekt måltid for sine venner, parene Booth/Hannah og Angela/Hodgens. De blir så kalt ut til et åsted og her starter Brennan sin reise hvor hele hennes verden blir snudd opp ned…. i tre dager.

Offeret viser seg å være en høyt utdannet doktor, ugift og uten venner, dedikret til arbeidet sitt og beskrevet som høyst rasjonell og logisk. Brennan identifiserer seg øyeblikkelig med henne, og syns selv bildet og stemmen hennes høres ut som seg selv. Resultatet er en reise hvor Brennan begynner å oppføre seg irrasjonelt, engasjert og refererer til følelser. Naturlig nok reagerer folk rundt henne med bekymring, og den som forstår best hva som foregår er naturlig nok Sweets – og nattevakten Micha. Dette er en karakter vi ikke har sett før, men som vi straksn forstårn at Brennan kjenner godt. Han benytter anledningen til å se alle forelesninger på instituttet og strør om seg med visdomsord, som til slutt leder Brennan dit hun trenger å komme – hun løser mysteriet ved hjelp av intuisjon og ved å bli kjent med offeret slik at hun forstår hvordan hun tenker og reagerer. Og hun løser det uten støtte av tekniske bevis, men Booth tror på konklusjonen hennes.

Brennan lærte at offeret døde med ting hun angret på, noe Brennan ikke ønsker å gjøre. Offeret hadde en “Booth” i sitt liv, som gav henne muligheten til kjærlighet, men som hun ikke vågde å ta sjansen på. Brennan har opplevd det samme, og innrømmer for Booth at hun angrer og at hun ønsker en ny sjanse. Noe han ikke kan gi henne nå – han er med Hannah, og i hans øyne er hun ingen trøstepremie.

Hva nå?

Det er det store spørsmålet. Men uansett hvor manusforfatterne måtte ta historien videre, så har Brennan vokst som menneske. Som hun selv innrømmer til Micha – “I felt something. And now I feel sad.”

Fra serieskaperne har vi fått hint om at det vil være forholdet mellom Brennan og Hannah som videre vil definere forholdet hennes til Booth. Og selv om mange fans bitcher om Hannah og ønsker henne dit pepperen gror, så må jeg innrømme at jeg ikke har problemer med henne. Jeg synes karakteren er troverdig og likanes. jeg håper virkelig de tar dette videre på en god og ryddig måte – uansett hvilken retning de måtte gå.

Episodescore: 8 av 10

Fun Facts

Denne episoden gav oss ikke bare en, men to Veronica Mars skuespillere🙂 Enrico Colantoni (Keith Mars) og Francis Capra (Eli “Weevil” Navaro). Spesielt festlig ettersom jeg nylig så om igjen sesong 1 av nettopp Veronica Mars. Og mens vi er inne på den serien, så må jeg innrømme at jeg savner Jason Dohring på skjermen. Gi den mannen en rolle, anyone. Hva med rollen som den mye omtalte Klaus i Vampire Diaries? Han har spilt vampyr med stil før i Moonlight🙂 Men det siste der var en digresjon, hehe.

Hva syns du?

About SerieFreak

Mona er en selverklært SerieFreak og har egen blogg som beviser det. Er 35 år, utdannet siviløkonom fra NHH og godt etablert i Tønsberg med mann og to barn. Skriver også for nettstedet Serienytt.no

2 Responses to “Bones: Episode 6.09 “The Doctor in the photo” – review”

1. Du skriver skikkelig bra! Digget den episoden!❤ Klump i halsen og tårer i øynene da Brennan innrømte til Booth at hun angret, finally!! But oh'so too late =/ Tenker egentlig ikke at jeg ikke liker Hannah, for gjør faktisk det! Men samtidig skulle jeg jo ønske at hun plutselig blir kalt til Afghanistan ellernoe for 5 år slik at de bare måå gjøre det slutt😛

• Wow, takk for det! Var en veldig følelsesladet episode dette, og det var på tide at Bones innrømmet dette som har vært så åpenbart for oss i snart seks år. Å få Hannah tilbake til Afghanistan hadde vært greit det, men vet ikke helt om serieskaperne vil ta en slik “lettvidt” utvei. Vi får bare vente å se….🙂