Mine favoritt-serier

Jeg fikk et ganske utfordrende spørsmål fra en av leserne her om dagen… Hun lurte på hva mine 10 favoritt-serier er…

Å nevne 10 gode serier er ikke vanskelig, men å identifisere hvilke 10 som er mine favoritter er ikke enkelt. Og å rangere dem – det har jeg gitt opp. Her er det snakk om serier på kryss og tvers av sjangere og det gjør det omtrent like enkelt som å sammenligne eple og bananer :) Og hvilke serier som er mine favoritter endrer seg hele tiden. Men her er 10 serier jeg virkelig liker og anbefaler:

Fringe

Sci-fi serie som på mange måter ligner X-files i oppbygning. Men bytt ut aliens med ekstremt-på-kanten-mot-det-umulige-vitenskap og vi er i gang. Har et fargerikt persongalleri og er en serie som bare har blitt bedre og bedre for hver episode og sesong. Inne i sesong 3.

 

Sons of Anarchy

Er blitt beskrevet som Sopranos på to hjul. Handlingen er satt i MC-miljø som livnærer seg ved våpenhandel på den ene siden samtidig som de gjør sitt beste for å beskytte småbyen de holder til i. Godt plott, fascinerende (om ikke alltid likable) karakterer, gode skuespillerprestasjoner gjør deg fort hekta.

Supernatural

Verdens kanskje mest undervurderte serie. Sci-fi serie om to brødre som reiser rundt i en Impala og jakter på monstre og overnaturlige vesener. Fantastisk godt, gjennomtenkt manus, gode skuespillere og massevis av humor, drama og spenning. Til tider guffen og direkte nifs.

 

Chuck

Serien som på en fortreffelig måte blander humor, drama og spenning. Chuck er mannen i gata som plutselig og ufrivillig blir kastet inn i spionverden. Vi følger hans utfordringer ved å bli kastet inn i en verden han ikke behersker og som han må skjule for familie og venner. Tro meg når jeg sier at det blir forviklinger… Inne i sesong 4

Friday Night Lights

Herlig dramaserie satt i tjukkeste Texas og hvor handlingen er samlet rundt high school football laget. Vi følger elever, spillere, trener og foreldre i drama i og utenfor banen. Inne i sin femte og siste sesong.

 

The Big Bang Theory

Sitcom som alltid får meg til å le. Handler om fire nerder og hvordan livet deres kompliseres når de inkluderer deres søte nye nabojente i livet deres. Appeller nok til meg fordi jeg er over 40 % nerd..🙂 Inne i sesong 4.

The Wire

Utrolig virkelighetsnær og realistisk serie som følger både lovens lange arm og lovbryterne i Baltimore. Er basert på virkelige saker og setter søkelys på hvor utrolig frustrerende og vanskelig det kan være å få has på skurker. Avsluttet serie med fem sesonger. Imponerende stort persongalleri, men mest imponerende av alt er hvordan alt henger sammen fra A til Å.

Vampire Diaries

Kanskje den serien jeg er litt flau over å sette opp – men jeg må innrømme at jeg gleder meg til hver episode. Dette er lett underholdning med artige karakterer og et plott som aldri står stille. Serieskaperne er ikke redd for å ta kontroversielle beslutninger og dreper gjerne “viktige karakterer” i både ny og ne. Min “guilty pleasure”🙂 Inne i sesong 2

Prison Break

Avsluttet serie i 4 sesonger + 1 TV-film. Spesielt de to første sesongene er for meg genial tv. Vi følger Michael Scofield, en smarting som klekker ut tidenes mest ambisiøse og bisarre plan for å få broren ut av fengsel. Sesong 1 viser veien ut, sesong 2 tiden på rømmen og etter det så baller det på seg, men er like fullt underholdende til siste slutt.

Skins

Britisk serie som følger et knippe ungdommer fra Bristol. En ganske usminket og direkte serie, hvor vi får et nærmere innblikk i livet, dramaet, familiesituasjoner, dop, kjærlighet og død. Hver episode fokuserer på en enkeltperson og ser hendelser fra vedkommenes situasjon. Sesong 1 og 2 følger de samme ungdommene. Sesong 3 og 4 følger en nytt kull – men en viss link er det likevel. Sesong 5 med nok et nytt kull har premiere på nyåret.

Som nevnt – disse er ikke satt opp i rangert rekkefølge. Og det er jo selvsagt en hel rekke serier jeg enda ikke har sett som potensielt kan snike seg inn her. Never for eksempel Mad Men, Breaking Bad, The Walking Dead, Boardwalk Empire, Modern Family og mange mange flere. Enkelte vil kanskje reagere på at Lost ikke er på listen min. Og mistforstå meg rett, jeg liker Lost. Men for meg så er et kvalitetsstempel for serien at jeg har lyst til å se dem om igjen og igjen. Lost er ikke en slik serie for meg.

Men nå er jeg mye mer nysgjerrig på hva du mener….

HVA ER DINE FAVORITTSERIER??

About SerieFreak

Mona er en selverklært SerieFreak og har egen blogg som beviser det. Er 35 år, utdannet siviløkonom fra NHH og godt etablert i Tønsberg med mann og to barn. Skriver også for nettstedet Serienytt.no

9 Responses to “Mine favoritt-serier”

  1. Hummm …. dette var vanskelig! Mange av mine favoritter er gått ut på dato, men tar dem med alikevel🙂

    1. West Wing (kommer alltid til å ligge på første)
    2. Burn Notice
    3. Chuck
    4. The good wife
    5. Glee
    6. Nikita
    7. Men in trees
    8. Human Target
    9. Justified
    10. Covert Affairs
    11. Hawaii five 0
    12. Merlin
    13. O.C.
    14. Veronica Mars
    15. Ally McBeal
    16. Journeyman
    17. Eli Stone
    18. Being Erica
    19. NCIS
    20. Robin Hood

    Som du sikkert ser… Jeg liker feelgood, happy go lucky, no monsters or vampires, ingen mafia eller annet våkenattmatriale! Digger rask god dialog, litt action, endel kjærlighet, passelig comic relief, samt handling vi ikke ser så ofte + og gjerne tøffe karer!

    Takk for følget så langt, håper på masse bra poster også i 2011!

    Fortsatt goood jul og nyttårsfeiring!

    • Tusen takk for lista di, Lin!! Jeg liker veldig mange av disse seriene som du har på listen din også – happy go lucky er det ingenting galt med. Jeg følger både Glee, Nikita, Covert Affairs, Hawaii Five-0 og Merlin, har selvsagt sett O.C., Veronica Mars og Ally McBeal. Holder på med Being Erica nå. West Wing og Burn Notice har jeg sett første episode av, men ingen av dem fenget meg til å fortsette. Men jeg vet jo at jeg i mange tilfeller trenger 1-3 episoder for å avgjøre om det er noe for meg eller ikke, så jeg vil antagelig ta opp tråden der igjen senere. Flere av de andre her står på listen min.

      Takk for at du har fulgt bloggen min som jeg startet mest for moro skyld og ikke har hatt særlig tro på at noen ville verken finne eller følge trofast. Så takk for følget i år, Lin og velkommen tilbake i 2011. Satser på et knakende bra tv-år!

  2. Christina Midtbø Reply January 8, 2011 at 09:37

    House
    Mad Men
    Boardwalk Empire
    True Blood
    Vampire diaries
    Veronica Mars
    Sex and the City
    Bones
    Sons of Anarchy
    Nikita
    Parenthood

    • Å ja, mye bra her🙂 Et par serier som jeg ikke er oppdatert på ser jeg, blant annet House og Parenthood. Ble inspirert til å ta opp tråden igjen der nå…. Takk, Christina!

  3. Hei jeg skriver et særemne om vampire diaries, og lurte på om du kunne hjelpt meg litt? skal skrive litt innenfor hver, og hadde vært fint om du kunne gitt meg en pekepinn på hvordan jeg skal gjøre det. Takk på forhånd!

    Hvilket miljø møter vi i serien?
     Hvilke personer møter vi, og hva karakteriserer disse personene? Er de statiske eller dynamiske?
     Hva er drivkraften i serien? Hvilke konflikter blir utviklet? Hva slags konflikter er det snakk om?
     Hvordan er dramaturgien (komposisjonen)? (I en enkelt episode og over tid.)
     Har serien et filmatisk særpreg?
     Hvilke holdninger og verdier uttrykkes i serien, for eksempel syn på kvinner/menn, positive/negative egenskaper, syn på kjærlighet/samliv, forhold foreldre/barn, lojalitet/vennskap osv.

    • Ojojoj, det var første gang jeg har fått en slik henvendelse🙂 Morsomt, hehe.
      Jeg skal prøve å få skriblet ned noe til deg i løpet av helgen, Jannicke. Sender det til deg på mail, ok?

  4. En gang må jo være den første, right? hehe! Ja bare å sende det på mail😉 Supert! Tusen takk😀

  5. Hei! Nå vil jeg ikke mase på deg siden du er så snill og ville hjelpe. Men skal levere særemne mitt i kveld, og lurte på om du hadde glemt meg?🙂

Leave a Reply

