Off The Map: Episode 1.02 promo + kort review av seriepremieren

Off The Map er et nytt legedrama fra samme kreative bunch som allerede har gitt oss Grey’s Anatomy og Private Practice. Men denne gangen så er settingen en helt annen….

Vi befinner oss et eller annet sted i Sør-Amerika og serien starter når tre ferske leger ankommer et lokalt sykehus mer eller mindre midt i jungelen. Jeg må ærlige innrømme at jeg ikke har fått med meg navnene på noen av karakteren enda, så men så langt så vet vi dette:

• Brunetten: Er en skikkelig speiderjente som alltid er beredt. Stiller klar og opplagt med eget lege-kit og er den av de tre som får den mest spennende casen denne uken. Hun har hatt en lengre pause fra turnusen sin etter at forloveden døde. Hun virker å være den av de tre med det største hjertet og den mest følelsesladede. Hun får være med på redningsaksjon i stålline, suse rundt på moped i jungelen og redde liv ved hjelp av kokosnøttmelk-overføring.
  • Blondinen: Virker litt bitchy og sur gjennom mesteparten av episoden. Hun har sjeldne sykdommer som spesialitet og leter etter dette i samtlige pasienter og får en del pepper for å gjøre ting for komplisert. Hun avslører senere at grunnen til at hun er så grundig er at hun en gang tidligere feildiagnoserte en gutt som hun trodde bare var influensa og så var det hjernehinnebetennelse. Gutten døde. Hun er plaget av en eldre dame gjennom episoden som hun mener har en forkjølelse men som aldri drar hjem. Til slutt dør hun nesten av et asmatisk anfall. Hun redder livet hennes, gir henne inhalatoren sin og får damens evige takknemlighet og en høne på kjøpet.
  • Eneste mann blant ferskingene er jeg fristet å kalle Matt Saracen etter å ha sett han som den karakteren i fire sesonger av Friday Night Lights. Her derimot spiller han en lege som har spesialisert seg innen plastisk kirurgi og ved første øyekast fremstår som lat, uinteressert og cocky. Han tirrer med en gang på seg en av veteranlegene og blir tildelt husbesøk som innebærer en utrolig lang gåtur gjennom skog og hei. Pasienten har tuberkulose og viser seg å være død når han kommer frem. Men resten av familien er smittet også inklusiv to små jenter. Faren derimot nekter å ta imot medisiner, han mener det ikke hjelper og at det faktisk tok livet av kona. Han kommer ingen vei i første omgang og vender slukøret tilbake bare for å få beskjed om å prøve igjen og om han ikke lykkes så må han reise hjem. I desperasjon klarer han det utrolige, nemlig å få farens respekt ved å dele hele livshistorien sin. Det viser seg at han er svært stolt og sta og bevisst har trosset foreldrenes ønsker og råd og som et resultat har han mistet all kontakt med dem. Vi aner at det under overflaten bor mer enn vi ser ved første øyekast…

Jeg synes dette var en helt grei pilotepisode. Etter en episode så er jeg ikke godt nok kjent med karakterer og miljø til å vite sikkert om dette er noe for meg. Men jeg synes utvilsomt den tegner til å ha mange av de samme kvalitetene som Grey’s og Private Practice.

Her er promo for neste ukes episode som involverer en giga-slange…

About SerieFreak

Mona er en selverklært SerieFreak og har egen blogg som beviser det. Er 35 år, utdannet siviløkonom fra NHH og godt etablert i Tønsberg med mann og to barn. Skriver også for nettstedet Serienytt.no