true-blood-cast-pic

True Blood: Sesongfinale post mortem. Holy F***!

Hvis du ikke har sett sesongfinalen av True Blood enda, så skal du IKKE lese denne artikkelen. Inneholder massive SPOILERS!

HOLY F***!

Det var en innholdsrik sesongfinale av True Blood denne gangen. Og det sier ikke så rent lite når serien har en tendens til å servere oss WTF-øyeblikk i hver eneste episode. Denne gangen dolket Marnie-som-Lafayette Jesus til døde, Debbie prøvde å skyte Sookie, men bommet og traff Tara i hodet og Eric og Bill drepte hun der irriterende Nan.

Og dette var bare noe av det som skjedde. Jeg sa det var SPOILERS her! Ikke kjeft på meg hvis du tilfeldigvis har forvillet deg inn hit uten å ta advarslene mine alvorlig… Og her kommer mer!

Altså….

Marnie-som-Lafayette (Marnayette?) premierte stakkars Jesus som lagde så deilig frokost/lunsj til han/henne med å stjele brujo-magien hans og drepe han i samme slengen. Er det bare meg eller blir Kevin Alejandro sine rollekarakterer alltid drept? Deretter forsøkte Marnayette å grille Eric og Bill på et bål. Wiccan servitrisen Holly med god hjelp fra Sookie og Tara, klarte å mane frem en hel haug med døde mennesker, inkludert bestemor Stackhouse og Antonia for å lure med seg Marnie til “the great beyond”.

Etterpå koste Sookie seg med en slags restaurerende trekant-blodsuging med Eric og Bill hvorpå hun etterpå dumpet begge to. Tar vi med den dype samtalen hun tidligere på kvelden hadde med Alcide om å følge hjernen i stedet for hjertet, så ser jeg ikke bort i fra at vi kan få varulv-action på Sookie neste sesong…

Jason på sin side manet opp mot til å fortelle Hoyt at han nå har seg regelmessig med Jessica. Jessica på sin side, fortalte Jason at hun ikke vil være kjæresten hans.

Uanmeldte (og uvelkomne) ankomster

Og dette var virkelig episoden hvor folk hadde det med å dukke opp, noen særs uanmeldt.  Pastor Newlin dukket opp på dørstokken hos Jason – med hoggtenner! En ulv dukket opp hos Sam og han så ikke særlig blid ut. Den for lengst avdøde Rene (sesong 1 bad guy) dukket frem fra de døde for å advare Arlene om at Terry sin gamle soldatkompis spilt av Scott Foley (som for alltid vil være Noel fra Felicity for meg) var dårlige nyheter.

Nan derimot dukket opp hos Bill for å informere han og Eric om at hun hadde sluttet/fått sparken og var i gang med et vampyropprør. Ikke at de var særlig interessert. Faktisk så kan jeg ikke huske å ha sett Eric og Bill så vennskapelige og enige på lang tid. De ble begge svært fornærmet over å bli kalt hundevalper og forvandlet Nan til en haug med ekkelt vampyrslim.

Og OMG! Jeg glemte nesten å nevne at det ser ut til at Russel har rømt fra sitt lille sementfengsel.

Det mest overraskende var kanskje at Tara fikk seg et rifleskudd i hodet, og det ser ut til at noen nok en gang dør på kjøkkengulvet til Sookie.

Eller gjør det det???

Tara tilbake i sesong 5

Rutina Wesley som spiller Tara i serien avslørte nemlig for TVLine at hun vil være tilbake i sesong 5. Men hun aner ingenting om i hvilken form hun vil være der. Dette er tross alt True Blood og mulighetene er uendelige.

Vil hun bli en vampyr? Vil hun besette stakkars Lafayette i form av et slags spøkelse? Vil Sookie kun utøve mystisk fe-magi? Rutina selv uttaler at hun alltid har likt det faktum at Tara er 100 % menneske og ikke har noen ekstraordinære evner. Om dette fremdeles gjelder når vi skriver juni 2012 gjenstår å se, men om vi skal tolke mengden av hjernemasse og blod på kjøkkenet til Sookie, så er sjansene ganske små vil jeg tro.

Hva syns du om finalen?

 

 

About SerieFreak

Mona er en selverklært SerieFreak og har egen blogg som beviser det. Er 35 år, utdannet siviløkonom fra NHH og godt etablert i Tønsberg med mann og to barn. Skriver også for nettstedet Serienytt.no

One Response to “True Blood: Sesongfinale post mortem. Holy F***!”

  1. Jeg har lest bøkene inntil bok nr 9 ( og denne sesong er løst basert på bok nr 4). Jeg ble overrasket marney ble overvunnet nesten halvveis,så jeg satt å ventet på noe WTF øyeblikk som alltid kommer i siste liten. Det med tara overasket meg og jeg lurer på hva Russell kommer til å stelle stand.

Leave a Reply

