Mad Dogs

Shattered og Mad Dogs premiere på Fox Crime 22.september

Fox Crime har mange spennende serier på sitt sendeskjema. Torsdag 22.september har de premiere på seriene Shattered og Mad Dogs. Les mer om disse her.

Her om dagen dukket det opp en hyggelig overraskelse i posten. Fox Crime hadde sendt meg eksemplarer av første episode av seriene Shattered og Mad Dogs, som begge har premiere torsdag 22.september på kanalen. Dette er to serier jeg ikke hadde sett før, så under følger en beskrivelse av seriene og noen tanker jeg gjorde meg etter å ha sett disse to episodene.

SHATTERED.

Shattered er en kanadisk serie som hadde premiere på andre siden av Atlanteren høsten 201o. Pilotepisoden ble opprinnelig spilt inn i november 2008, men det ble valgt å gjøre en del endringer på innholdet og en helt ny førstepisode ble spilt inn før premieren. Serien består av totalt 13 episoder, ettersom den ikke ble fornyet for sesong 2.

Shattered handler om Ben Sullivan (Callum Keith Rennie) som er en tøff og smart mordetterforsker som lider av multippel personlighetsforstyrrels (Multiple Personality Disorde).  Innledningsvis i serien så er Ben og hans nye partner Amy Lynch (Camille Sullivan) på jakt etter en mordmistenkt og Lynch blir tvunget til å skyte vedkommende. Dette resulterer i en intern granskning som knytter de to partnerne tett sammen.

De jobber side om side for å løse mordsaker, samtidig som Ben prøver å takle utfordringen med å styre livet som etterforsker og samtidig leve med ulike personligheter og aldri vite hvilken personlighet som vil dukke opp. For ikke å snakke om hvilken personlighet…

SerieFreak mener: Etter å ha sett den første episoden av Shattered så slår det meg at det er forbløffende få politiserier som har “normale” mennesker i sentrum i disse dager. I stedet har vi raringer som lider av tvangstanker (Monk), svindlere (The Mentalist, Psych), kroppsspråkseksperter (Lie To Me), nesten autistiske genier  (Numb3rs, Sherlock), vampyrer (Angel) eller tidsreisere (Life On Mars). Shattered legger til en ny vri som vi ikke har sett før nemlig flere personligheter.

Før jeg hadde sett episoden var jeg delvis skeptisk fordi det høres litt for søkt ut og delvis nysgjerrig fordi det tross alt er noe nytt som vi ikke har sett før. Nå har jeg bare sett den første episoden, og erfaringsvis så trenger de fleste serier mer enn en episode på å etablere handling og karakterer. Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke er frelst enda. Det er for mange løse tråder som ikke henger sammen eller blir forklart godt nok til at jeg lar meg begeistre nevneverdig. Som for eksempel hvorfor Ben har alle disse personlighetene. Det hintes om et trauma vedrørende sønnen hans, men det er ikke forklart nærmere. Det virker som om flere av kollegene hans er klar over problemet og det får meg til å undres over hvorfor man i det hele tatt får lov til å praktisere som politi med en slik lidelse. Kanskje kollegene dekker for han for “øvrigheten”? Hans nye partner blir flere ganger i løpet av første episode vitne til Ben sine plutselige skifter, men godtar det overraskende enkelt synes jeg.

For øvrig synes jeg mordsaken i seg selv var ok. Det er en mørkere politiserie enn mye annet vi har sett i senere tid. Dette ses både i måten den er filmet på, musikkvalg og karakterene er mer “ekte” og ikke glossy og unaturlig vakre.

Callum Keith Rennie er en dyktig skuespiller som jeg ikke føler kommer helt til sin rett i første episode som Ben. Her skulle jeg gjerne ha sett at han gjorde enda mer ut av personlighetene, men dette er antagelig noe som vil komme tydeligere frem senere i serien.

Jeg gir første episode av Shattered karakteren:

 

MAD DOGS

Mad Dogs er en britisk miniserie i fire deler som opprinnelig gikk på Sky1 og hadde premiere i februar i år. Serien ble nomiert til British Academy Television Award for “Best Serial Drama”, men vant ikke. Serien mottok for det meste gode kritikker.

Mad Dogs handler om Rick, Baxter, Woody og Quinn som har vært kamerater siden barneskolen. Det er nå i 40-årene og noen er single, andre gift eller skilt og de har alle krevende og for det meste godt betalte jobber. Med andre ord – alle har liv med relativt god suksess. Det femte medlemmet av gjengen – Alvo – bor på Mallorca hvor han har en eiendoms-business.

Serien åpner med at Rick, Baxter, Woody og Quinn er på vei til Alvo for å feire at han har solgt forretningen og lagt opp. Alvo har bestlt for hele turen og han vil feire sammen med sine eldste venner. Villaen er fantastisk og vennene nyter livet.

Ettersom tiden går, så dukker en mer As the weekend unfolds, a more irriterende og stikkende side av Alvo opp. En etter en så spør han ut vennene hva de har gjort med llivet sitt og om de virkelig er lykkelige. Vil de ikke heller leve som ham? I et innfall mens det er på god vei til å bli fulle, så foreslår Alvo at de skal “låne” en yacht og kjøre rundt med den. De turer rundt og drikker all champisen ombord.

Men ting tar en dramatisk vending når en maskert mann dukker opp senere samme dag og det kommer for en dag at Alvo ikke akkurat er den mannen de trodde han var. I følge pressemeldingen så vil de som skjer videre i serien teste vennskap og lojalitet til fulle.

SerieFreak mener: Dette var en episode jeg virkelig likte. Den gir rikelige med tid til å etablere karakterene, vi får informasjon om hvor de er i dag gjennom samtaler som føles naturlige. Tonen settes på en god måte fra første stund og bruk av videokamera som Alvo gir alle når de ankommer, benyttes ofte og gir en mer ekte følelse som igjen forsterker inntrykket av at vi faktisk er vitne til reelle kompiser på tur.

Etter hvert så aner vi mer og mer ugler i mosen med hensyn til Alvo. Jeg liker også hvordan han gradvis klarer å komme under huden på de andre gjennom litt ukomfortable spørsmål, og ofte er det ikke det de sier, men det de ikke sier som gir oss hint og svar på hvordan de føler.

Dette er absolutt en episode som setter opp resten av miniserien. Tempoet er avslappet og rolig. Dette endres garantert i kommende episoder, noe vi får hint om i seriens flash forward åpningssekvens hvor gutta ser ut til å være i mye dårligere forfatning enn i begynnelsen av ferien.

Denne serien fikk jeg lyst til å se mer av🙂

About SerieFreak

Mona er en selverklært SerieFreak og har egen blogg som beviser det. Er 35 år, utdannet siviløkonom fra NHH og godt etablert i Tønsberg med mann og to barn. Skriver også for nettstedet Serienytt.no

No comments yet... Be the first to leave a reply!

Leave a Reply

